naziv predmeta: | Metodika nastave violončela |
studijski program/ smjer: | Integrirani; studij za instrumentaliste; violončelo |
šifra predmeta (ISVU): | UAO013, UAO113 |
godina /semestar | 2.-4. |
nositelj | prof.art. Krešimir Lazar |
bodovna vrijednost/ECTS | 6 (3+3)6 (3+3) |
satnica | P 30S10V20 |
suradnici: | Branimir Pustički, nasl. Ass. |
status predmeta | izborni |
preduvjeti za upis predmeta | Položen ispit iz Psihologije odgoja i obrazovanja |
opis predmeta (cilj)
Dublje razumijevanje procesa nastave i učenja te primjena specifičnih metoda u izvođenju nastave violončela. Osposobljavanje studenta za uspješno podučavanje na temelju suvremenih psiholoških, pedagoških, didaktičkih, metodičkih, kinezioloških i medicinskih spoznaja.
ishodi učenja
Student je sposoban samostalno izvoditi individualnu nastavu violončela sa različitim starosnim skupinama, u čemu mu pomažu sljedeća znanja:
-Razumijevanje i praktična primjena važnih navika u odnosu tijela i instrumenta te tehnike vježbanja u vidu izbjegavanja profesionalnih povreda kao i više razine efikasnosti
-Razumijevanje akustike i konstrukcije modernog gudačkog instrumenta i gudala, te važnost pravilne brige za instrument i inventar
-Poznavanje i primjena specifičnog i obveznog didaktičkog materijala u nastavi, uz samostalnu analizu ishoda učenja
-Razumijevanje procesa učenja i vježbanja kroz prepoznavanje i efikasno rješavanje specifičnih problema
-Poznavanje različitih stilova i epoha uz tehničke zahtjeve i kritičko promatranje istih iz današnje izvođačke prakse
-Detaljnije upoznavanje sa violončelističkim repertoarom
-Poznavanje povijesti instrumenta, razvoja nastave violončela te različitih škola učenja i sviranja uz kritičko razmišljanje o ograničenjima i benefitima
-Poznavanje školskog sustava, obaveza nastavnika u obrazovnom sustavu kao i pozitivne uloge nastavnika kao mentora
sadržaj kolegija
Razvoj i uloga violončela i gudala kroz povijest. Specifičnost violončelističkog timbra, akustika i konstrukcija instrumenta. Graditelji i tipovi instrumenata kroz povijest do današnjeg dana. Pravilna briga za instrument. Povijesne škole sviranja instrumenta (Italija, Francuska, Dresdenska škola, Rusija, SAD) te značajni violončelisti i pedagozi / revolucionari u tehničkom i konstrukcijskom pogledu (Berteau, Duport, Romberg, Dotzauer, Popper, Servais, Davidoff, Navarra, Tortelier, Rostropovič..). Anatomija i analiza sviračkog aparata, upoznavanje sa osnovama Alexander tehnike i Feldenkreis metode. Individualni aspekti sjedenja te fiziološki ispravni izvori snage u postavi ruku. Individualni psihološki i tehnički pristup đaku. Početak učenja i razvoj motorike. Važnost ispravne repeticije i sporog vježbanja u smislu dugoročnog napredovanja. Upoznavanje sa osnovama interpretacije, stilom, frazom, dinamikama, agogikama i artikulacijom. Važnost fokusa prilikom vježbanja te izmjena velike i nepostojeće tenzije u sviračkom aparatu. Razumijevanje specifičnog individualnog odnosa u nastavi instrumenta. Problem treme u javnom nastupu. Detaljna analiza pedagoške literature sa naglaskom na Popperove etide.
Različiti potezi gudala, te specifični zahtjevi tehnike lijeve ruke. Tehnika mirne, stabilne i precizne promjene pozicija. Uloga desne ruke u espresiji, i efektivne tehnike vibrata. Razumijevanje najčešće korištene glazbene i tehničke terminologije. Efektivna organizacija prstometa te vremena provedenog u vježbanju.
Organizacija radnog prostora, vremena u nastavi i optimalno iskorištena školska godina. Nastupi i natjecanja: kada i zašto. Uzorno ponašanje nastavnika te poznavanje i uredno izvršavanje obveza u obrazovnom sistemu.
Praktičan rad sa početnicima i učenicima osnovnih i srednjih škola na osnovnoj sviračkoj postavi i različitim tehničkim ili muzičkim aspektima.
literatura
Preporučeno:
Nagy, M. Metodika violončela, Zagreb 1972.
History of the violoncello / Lev Ginsburg
The Cambridge Companion to the Cello / Robin Stowell
Bach: the Fencing Master / Anner Bylsma
Bach and the Happy Few / Anner Bylsma
Glazbeni dijalog / Nikolaus Harnoncourt
Glazba kao govor zvuka / Nikolaus Harnoncourt
Charles Rosen: sve knjige koje su dostupne
Paul Tortelier: How I Play, How I Teach
Gerhard Mantel: Practicing Etudes
Cello Technique – Principles of Forms and Movements
Victor Sazer: New Directions in Cello Playing
obveze studenata
Redovito pohađanje nastave, aktivnost na nastavi i praktičnom radu, izrada i prezentacija seminarskog rada s temom iz područja pedagogije, izrada kratke kompozicije za početnika uz samostalnu klavirsku pratnju.
način provjere znanja i kriteriji ocjenjivanja
Praktični, pisani i usmeni ispit, te kvaliteta seminarskog rada, kompozicije i praktičnog rada sa đakom.