Stanislav TUKSAR
Prvo desetljeće Odsjeka za muzikologiju i Muzikološkog zavoda Muzičke akademije: 1970-e godine kao prvo razdoblje jedinstva muzikološkog istraživanja i visokoškolske nastave
S perspektive povijesnog odmaka od pola stoljeća moguće je sagledati 1970-e godine, tj. prvo desetljeće djelovanja Odsjeka za muzikologiju i Muzikološkog zavoda Muzičke akademije u Zagrebu, kao bitni zaokret u dotadašnjem ritmu, artikulaciji, organizaciji i uopće cjelokupnom djelovanju na području muzikologije kao znanstvenoistraživačke i visokoškolsko-nastavne humanističke discipline u Zagrebu i Hrvatskoj. Predavanja i seminari na Odsjeku (npr. pojedini kolegiji iz opće i nacionalne povijesti glazbe te estetike i sociologije glazbe) bili su sadržajno u velikoj mjeri povezani sa znanstvenoistraživačkim projektima i izdavačkom djelatnošću koja se zbivala u Zavodu, a novi inovativni nositelji tih djelatnosti ujedinjavali su u jednoj osobi istraživače i nastavnike. Konkretno, tu je bila riječ prije svega o projektima Sistematsko istraživanja rane hrvatske muzike i valorizacija novije hrvatske muzike do 20. stoljeća (1970. – 1975.) i Fundamentalna muzikološka dokumentacija i istraživanje za povijest glazbe u Hrvatskoj (1976. – 1980.), koji su do kraja sedamdesetih godina uključivali muzikologe na Muzičkoj akademiji (profesore, studente, postdiplomande) i izvan nje, kao i skladatelje, reproduktivne umjetnike (instrumentaliste, pjevače), psihologe glazbe, radijske i televizijske glazbene urednike i kritičare glazbe.
Podnositelj priopćenja iznijet će zaključno vlastite reminiscencije o tomu kako su te inovacije napose mladim istraživačima stubokom promijenile profesionalne i egzistencijalne perspektive, životne putove i ostvarenja, a to je s druge strane djelomice bilo povezano s općim kretanjima u ondašnjem društvenom okružju i političkom sustavu.
Akademik Stanislav Tuksar (1945.) na Filozofskom je fakultetu u Zagrebu završio studij anglistike i filozofije 1970., a na Muzičkoj akademiji studij violončela u klasi Rudolfa Matza 1972. Magisterij iz muzikologije postigao je 1978. na istoj ustanovi radom Hrvatski renesansni teoretičari glazbe, a doktorat iz područja filologije s posebnim obzirom na muzikologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 1990. disertacijom pod naslovom Hrvatska barokna glazbena terminologija – Nazivlje glazbala i instrumentalne glazbe u hrvatskim tiskanim rječnicima od 1649. do 1742: Organografsko-povijesni i socio-lingvistički aspekti. Akademskih godina 1974./1975. i 1975./1976. boravio je na specijalizaciji iz muzikologije na sveučilištu Paris IV Sorbonne. Zahvaljujući stipendiji zaklade Alexander von Humboldt, boravio je od 1986. do 1988. u Državnom institutu za istraživanje glazbe u Zapadnom Berlinu. Od 1970. do 1980. radio je kao kancelarijski referent, a potom kao stručni suradnik i znanstveni asistent u Muzikološkom zavodu Muzičke akademije u Zagrebu. Od 1980. bio je znanstveni asistent i upravitelj Zavoda za muzikološka istraživanja Istraživačkog centra Jugoslavenske akademije znanosti i umjetnosti (danas: Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU-a), a od 1991. znanstveni suradnik. Godine 1992. izabran je u zvanje izvanrednog profesora na Odsjeku za muzikologiju Muzičke akademije u Zagrebu, na kojemu od 1998. do umirovljenja djeluje kao redovni profesor estetike glazbe, povijesti glazbe (ranije), a predavao je i predmet Uvod u muzikologiju, kao i predmete na poslijediplomskom studiju. Na Odsjeku danas djeluje kao professor emeritus (od 2017.) i voditelj doktorskoga studija muzikologije. U razdoblju od 1997. do 2000. obavljao je dužnost prodekana Muzičke akademije, a od 2004. do 2009. pročelnika Odsjeka za muzikologiju. U njegovu znanstvenoistraživačkom radu središnje mjesto zauzima istraživanje, obradba i interpretacija hrvatskih glazbenih izvora, a u njegovim publikacijama prisutne su i teme s područja estetike glazbe, kao i istraživanja povijesti hrvatskoga glazbenog nazivlja. Osim kao plodan autor (objavio je više od 240 znanstvenih i stručnih članaka), ističe se i kao urednik brojnih publikacija s područja muzikologije, organizator nacionalnih i međunarodnih znanstvenih skupova te glavni urednik časopisa International Review of the Aesthetics and Sociology of Music (od 2000.). Redovni je član Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.
© 2016 Sveučilište u Zagrebu Muzička akademija